Länkar till Islandshäststall i Dís närområde som anordnar ridskola, kurser föreläsningar mm.

Föreningar som ingår i StIF Stockholms Islandshästförbund

Dís

Besök gärna Svenska Islandshästförbundet för mer information om tävlingar, utbildningar mm

Aktiviteter 2020
Funktionärsutbildning den 30 augusti kl 14.00
Vi kommer gå igenom de olika funktionärsrollerna som finns på en tävlingsplats, T ex vad gör man i collectingring, som domarsekreterare och i incheckningen.

Veterinärskväll den 9 September kl 18.30 på Stall Zelus
När bör jag ringa veterinär och vad kan jag göra själv? Vad kan jag som hästägare tänka på inför en veterinärkontakt. Leg. vet Andreas Sandin visar oss vad vi kan göra själv, hur man bland annat lägger om sår och hur man lindar ett korrekt bandage. Vad bör finnas i ett stallapotek, hur känner jag puls, hur tar jag temp och vad är en normal temp. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor under kvällen. Enklare förtäring kommer att finnas. Kostnad 150:- för Dis medlemmar, icke medlem 200:-

Sadel och utrusning kurs den 4 oktober heldag på Stall Zelus
Sadelproblem? Ny sadel? Frågor som vi hästägare har, men vi ofta saknar kunskapen om. Under hösten kommer vi att ordna en kurs i hur du som hästägare själv kan känna och göra bedömning om hur din sadel passar och vad som ev kan behöva ändras. Vi kommer att med hjälp av Bett&Sadlar ordna en endagskurs för att ge hästägare mer kunskap i hur utrustningen påverkar hästen. Målet är att veta hur man ska tänka kring hästens utrustning och belastning från ryttare. Som ägare är det viktigt att ha en bra grundkunskap i hästens utrustning. Då kan man förebygga utrustningsrelaterade skador.

Vi återkommer om när och hur man anmäler sig

Sverigeritten
2020 är det Sverigeritten, en typ av stafettritt som kommer gå av stapeln sommaren 2020 i SIF:s regi och för SIF:s medlemmar. Ritten är tänkt att börja i Kiruna den 16/6 och avslutas i Ystad 16/8. Ritten spänner över totalt 65 dagar och det står var och en fritt att skräddarsy sitt eget deltagande. Man kan hoppa av och på var man vill.